Rolipram in major depressive disorder: results of a double-blind comparative study with imipramine

GF Hebenstreit, K Fellerer, K Fichte… - …, 1989 - thieme-connect.com
GF Hebenstreit, K Fellerer, K Fichte, G Fischer, N Geyer, U Meya, M Sastre-y-Hernandez…
Pharmacopsychiatry, 1989thieme-connect.com
Rolipram improves signal transmission in central noradrenergic neurons at a pre-and
postsynaptic level, and is thus a novel approach in antidepressant therapy. In order to prove
efficacy, tolerance, and safety, several controlled studies are underway. Results of a
randomized doubleblind comparative trial versus imipramine involving 64 inpatients with
Major Depressive Disorder (DSM III) in six independent centers will be presented and
discussed. The chosen biometric model provided evidence that towards the end of the study …
Abstract
Rolipram improves signal transmission in central noradrenergic neurons at a pre-and postsynaptic level, and is thus a novel approach in antidepressant therapy. In order to prove efficacy, tolerance, and safety, several controlled studies are underway. Results of a randomized doubleblind comparative trial versus imipramine involving 64 inpatients with Major Depressive Disorder (DSM III) in six independent centers will be presented and discussed. The chosen biometric model provided evidence that towards the end of the study imipramine was superior to Rolipram. The particular clinical relevance of this difference is discussed. As regards tolerance, nausea emerged as the typical side-effect of Rolipram, whereas imipramine precipitated mainly anticholinergic side-effects.
Zusammenfassung
Rolipram verbessert die Signalübertragung zentraler noradrenerger Neurone durch einen prä-und postsynaptischen Angriffspunkt und stellt so einen neuartigen antidepressiven Therapieansatz dar. Zur Frage von Wirksamkeit, Verträglichkeit und Sicherheit werden derzeit mehrere vergleichende Doppelblindstudien durchgeführt. Resultate einer randomisierten, doppelblinden Vergleichsstudie gegen Imipramin mit insgesamt 64 stationären Patienten mit typischer depressiver Störung (DSM III) in insgesamt sechs Zentren werden präsentiert und erörtert. Das gewählte biometrische Modell ergab gegen Ende der Studie Hinweise auf eine therapeutische Überlegenheit von Imipramin. Die klinische Relevanz besonders dieses Unterschiedes wird diskutiert. Übelkeit zeigte sich als typische Nebenwirkung von Rolipram, während bei Imipramin anticholinerge Nebenwirkungen hervortraten.
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